Wednesday 7 March 2012

Game of ephemeral satisfaction



Aseara am vazut un film pe care nu pot sa il descriu decat intr-un singur cuvant: ciudat. Atat de ciudat, si nu atat de bun, insa m-a tinut cu ochii lipiti de ecranul laptopului doar pentru ca mi-a fost starnita o curiozitate mult prea excentrica pentru a fi exprimata in cuvinte. Pentru curiosi, filmul se cheama The Ice Storm si practic dezvaluie vietile plictisitoare, blocate in rutina, si pline de perversiune ale familiei de rand din suburbia americana din anii '70. (subiect ce demonstreaza teoria mea ca suburbiile americane sunt atat de lipsite de viata incat incurajeaza inflorirea sociopatilor mai ceva decat Bronx, NY). In fine, intriga filmului devine deosebit de inchegata si incalcita, alimentata de multiple tensiuni sexuale, atat intre odrasle, cat si intre parinti, iar deznodamantul nu face decat sa restabileasca o anumita ordine morala, printr-un maret sacrificiu uman. Epic, ar spune unii. Insa, nu asta este motivul pentru care scriu despre filmul asta. Un anumit element din film mi-a atras atentia intr-un mod deosebit, si anume un joc.



Jocul este foarte simplu si se desfasoara in felul urmator. Se organizeaza o petrecere la care participa toate cuplurile plictisite si satule de viata cotidiana, iar la intrare, fiecare cuplu lasa cheile de la masina intr-un bol. La finalul petrecerii fiecare femeie extrage o cheie din bol, iar proprietarul cheii este nevoit sa conduca femeia acasa oferindu-i serviciul complet de transport si satisfactie sexuala. Practic sotii vad cum sotiile lor iau de brat pe vecinul si il duc acasa pentru jocuri si mai putin ortodoxe si sunt total ok cu asta. Dupa scena asta, nu am putut sa nu apreciez talentul cu care regizorul filmului a pus in scena perversitatea mitului etern al familiei. Of course, cu totii stim ca sunt cupluri mai excentrice care, din plictiseala sau placere, prefera sa frecventeze renumitele swingers parties, si asta e ok. Am tot respectul pentru acele cupluri, pentru ca nu incearca sa para ceea ce nu sunt, iar conceptul de cuplu reprezinta o bucata de aluat pe care o modeleaza dupa bunul plac. Insa, ce e unic in filmul asta, este ca fiecare familie lupta atat de greu sa pastreze aparenta fericirii si a perfectiunii, si incearca atat de greu sa ascunda propriile perversiuni incat nu te poti abtine sa te intrebi daca institutia familiei inseamna cu adevarat ceea ce ar trebui sa insemne. In esenta lui, filmul este trist, desi unii il catalogheaza drept comedie. In esenta lui, filmul arata cum rutina si nefericirea din sanul familiei, conduce spiritul uman la actiuni neasteptate si la decizii ce nu fac decat sa adanceasca si mai mult sentimentul de nefericire. Perversiunea apare aici ca un drog, o modalitate trecatoare de evadare, ce atrage cu sine gustul amar al tragediei. Nu pot sa spun decat ca filmul asta m-a facut sa ma intreb serios daca a avea o familie aduce cu adevarat fericirea.

1 comment:

  1. Draga mea, ai toata admiratia si tot respectul din partea mea pentru ca esti asa cum esti; esti o fiinta deosebita,puternica,idealista (atat cat trebuie), ma bucur ca existi, ma bucur ca iti impartasesti gandurile si trairile cu noi, internautii "rataciti" pe net (glumesc !, desigur), iar faptul ca esti si nepoata mea ( desi suna cam "prafuit" argumentul asta) , ma face sa-mi creasca inima de bucurie.
    In sfarsit, acum am ceva timp la dispozitie (pana mi se incarca pe net ultimul episod din "The Good Wife"), iar subiectul tau privind "familia" efectiv m-a provocat. S-ar putea ca eu sa fiu din fire cam egoista, instinctiv, ca forma de protectie si supravietuire, fara sa am nici cea mai mica intentie sa produc cuiva rau /suferinta, insa, in timp, am provocat momente grele pentru familia mea.
    Cred , sincer, ca familia nu are cum sa-ti garanteze, neconditionat, fericirea; din contra, este datoria fiecarui membru al familiei de a fi fericit el , in sinea lui, si apoi de a aduce acea fericire in familie si de a o impartasi cu ceilalti. Cred ca familia iti ofera sanse, multe/putine - dupa norocul fiecaruia, sa nu te simti si sa nu fii singur pe acest pamant, la modul cel mai practic; este ceva ce te ocroteste, macar in anii copilariei, iar apoi ... destinul fiecaruia isi urmeaza calea.
    In momentul de fata, familia mea e impartita intre Romania (eu si copiii, Maria + Ionut) si Italia (sotul meu , Dan - moldovean din Suceava, iti dai seama ce super-momente erau cand ne intalneam cu ai tai parinti pe la Braila sau la Carcaliu !!). Ideea este ca tanjesc sa-mi reintregesc familia, sa fim cu totii intr-un singur loc, respectiv in Italia, ca sa-mi regasesc linistea ( alt obiectiv nici nu am in minte; e ceva in genul "luminitei de la capatul tunelului" !!).Habar n-am cum va fii mai tarziu, dar , la anii pe care ii am, este imperios necesar sa rezolv chestiunea asta. Oricine intra in "tavalugul" numit "viata", mai devreme sau mai tarziu ,vrea sau nu vrea,trebuie sa lamureasca si situatii de acest fel, deoarece acesta este cursul vietii .
    Am privit si voi privi mereu tot ce inseamna viata cu o speranta uriasa, pe principiul ca devenim mai puternici infruntand greutatile vietii, invatam mai bine si mai profund din esecurile pe care le avem, suntem unici si speciali (chiar daca nu intelegem cum si de ce), pentru ca existenta noastra in lumea asta este grea, dar minunata !
    Toate cele bune iti doresc, in primul rand sanatate, apoi noroc, implinire si fericire.
    Te pup, Gabriela.

    ReplyDelete

Translate

www.qdomenii.com