Wednesday 12 March 2014

De ce Laos, dar de ce NU, a doua oara

A trecut ceva timp de cand am parasit Laos, si spre rusinea mea, nu am scris nici o parere despre tara ce a fost intitulata atractia turistica a anului 2013. 


Laos este o tara ce nu are acces la mare sau plaje, deci nu este o solutie tocmai buna pentru cei ce doresc o vacanta de relaxare, ascultand valurile marii. Este o destinatie cu un aspect neslefuit, cu frumusete bruta, cu oameni ce nu incep ziua cu zambetul pe buze. Noi ne-am orientat spre aceasta tara din cauza peisajelor frumoase, dar si pentru ca, ne-am zis noi, vom evita marea de turisti din Thailanda si Cambodia. Dar nici pe departe. Din prima zi petrecuta in Laos, ne-am dat seama ca tara este mult mai saraca decat Thailanda, dar mai curata decat Cambodia. De asemenea, fiind o tara comunista, sunt o multime de reguli, unele funny, altele putin incomode.
Dar hadeti sa va povestesc.

De ce Laos:

- Pentru ca e o tara frumoasa, cu peisaje inedite

- Pentru ca oamenii inca pastreaza traditiile. Chiar si in capitala, fete tinere poarta costum traditional ca si outfit de zi cu zi, iar asta mi se pare foarte fain.

- Pentru ca tara in sine are un aspect si o atitudine relaxata, in care timpul parca trece mai greu.

- Pentru ca tara inca isi pastreaza din aerul acela neatins de civilizatia vestica si capitalism. Probabil acest lucru se va schimba in cativa ani.

In acelasi timp, probabil nu m-as reintoarce in Laos si sa va spun de ce:

- Pentru ca e foarte scump, mai scump decat Thailanda, iar noua ne-a fost foarte greu sa intelegem de ce. Ni s-a parut ca exista un anumit abuz in privinta preturilor, provenit din fluxul imens de turisti, si chestia asta ne-a dezamagit. De asemenea, oriunde mergi, fie ca iei autocarul, sau ca intri intr-un muzeu, e clar afisat pretul pentru turisti si pretul pentru localnici. Acest lucru mi s-a parut absurd, pentru ca de multe ori pretul pentru turisti este de pana la 10 ori mare. Si haideti sa fim sinceri, oriunde mergi, fie ca e Paris, New York, Londra sau oriunde in Romania, nu vei intalni sub nici o forma preturi diferite pentru turisti sau localnici. Da, e posibil ca soferii de taxi sa te traga in piept daca esti turist, sa te plimbe in tot orasul pentru un pret dublu al cursei, dar biletele de tren, de autocar, intrarile la muzeu nu prezinta acest fel de discriminare.


- Pentru ca este extrem de cald, atat de cald incat nici nu puteam parasi camera de hotel la pranz. La temperaturi de felul asta, nici nu prea poti sa te bucuri de locuri, pentru ca numai dupa o ora de expunere la caldura, te simti deshidratat si fara vointa de supravietuire.

- Pentru ca este mult praf. Muuuuuult praf. Daca ieseam pentru 2 ore, hainele imi erau acoperite de praf, pana si pe ochelarii de soare, puteam vedea o pelicula groasa, cenusie. Nici nu vreau sa ma gandesc la plamani :). Dusurile sunt necesare de cel putin 3 ori pe zi. Dar, ce-i drept, problema asta am intalnit-o mai ales in Vientiane.

- Pentru ca esti intr-o tara comunista: pasapoarte verificate tot timpul, politie cu aspect dur, fara sa zambeasca macar o data, hotelurile isi inchid portile/usile la 11:30 sau 12:00, pentru ca nimeni nu mai are voie pe strazi dupa ora aia. Aici am experimentat pentru prima data acest tip de restrictii, si nu mi-a placut.

- Pentru ca fiind in aceasta tara, mi-am amintit ca si Romania are atatea peisaje frumoase, sate in varf de munte unde se pastreaza traditiile, obiceiuri deosebite, resurse extraordinare, insa tara noastra nu a fost intitulata atractia anului, nu a avut parte de acea publicitate, si nici nu suntem situati intr-o parte exotica a lumii. Oceanul de turisti ne-a scapat, si e pacat. Credeti-ma, sunt obiectiva. Recunosc ca Thailanda este extrem de frumoasa, mai frumoasa decat Romania ( sau poate doar frumoasa in alt fel),  o tara exotica in adevaratul sens al cuvantului, si o tara in care se investeste, pentru ca aceasta frumusete sa fie prezervata. Dar Laos mi-a adus prea mult aminte de Romania, si m-a facut sa imi para rau ca nu multa lume stie potentialul latent al tarii noastre.

No comments:

Post a Comment

Translate

www.qdomenii.com